Вже більше року Замовники
зобов’язані проводити процедури закупівлі щодо придбання комунальних послуг. Здавалося
б кількість проблемних питань повинна зменшуватися, проте в дійсності їх стає все
більше і більше. За рік процедура
закупівлі комунальних послуг змінилася до невпізнанності.
Сфера
застосування Закону України «Про здійснення державних закупівель» щодо
придбання комунальних послуг напривеликий жаль Замовника не змінилася. Як і
раніше, згідно з ч. 4 ст.2 окремими законами визначаються особливості
здійснення закупівлі таких товарів, робіт і послуг, як електрична енергія,
послуги з її постачання, передачі та розподілу; централізоване
постачання теплової енергії; природний і нафтовий газ та
послуги з його транспортування, розподілу і постачання; послуги з
централізованого водопостачання та водовідведення. Проте, поки не розроблені та
не затверджені ці окремі Закони, необхідно користуватися діючим законодавством України.
Отже, якщо вартість предмета закупівлі товару
(товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 100 тисяч гривень виникає
необхідність проведення процедури закупівлі.
Відповідно до ст. 13
Закону України «Про житлово-комунальні послуги» залежно від
функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на:
1)
комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води,
водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, а також
вивезення побутових відходів тощо);
2)
послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання
внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне
обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів,
освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових
відходів тощо);
3)
послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання,
укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору
тощо);
4)
послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів
конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності
несучих елементів конструкцій тощо).
Учасниками відносин у
сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник.
Пропонуємо розглянути
основні види комунальних послуг. В таблиці 1 приведені основні коди економічної
класифікації видатків бюджету на придбання комунальних послуг, що
застосовуються для складання кошторису бюджетної організації. Вони затверджені Наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 № 333 (у
редакції наказу
Міністерства фінансів України 21.06.2012 № 754).
Таблиця 1
Основні коди
економічної класифікації видатків бюджету на
придбання
комунальних послуг
№
|
Код КЕКВ
|
Назва коду
|
Сфера застосування
|
1
|
2270
|
Оплата
комунальних послуг та енергоносіїв
|
За цією
категорією здійснюються платежі з оплати бюджетними установами
(організаціями) комунальних послуг та енергоносіїв, включаючи оплату
енергоносіїв для виробничих та громадських потреб
|
2
|
2271
|
Оплата теплопостачання
|
Оплата
послуг теплопостачання.
|
3
|
2272
|
Оплата
водопостачання та водовідведення
|
Оплата
послуг з водопостачання і водовідведення
|
4
|
2273
|
Оплата
електроенергії
|
Плата за
електроенергію (у тому числі за освітлення вулиць), включаючи оплату послуг з
її транспортування
|
5
|
2274
|
Оплата
природного газу
|
Плата за
природний газ, включаючи оплату послуг з його транспортування; оплата
скрапленого (балонного) газу.
|
6
|
2275
|
Оплата
інших енергоносіїв
|
Оплата
інших енергоносіїв, які використовуються в процесі виробництва теплоенергії
або іншого виду енергії: дров, нафтопродуктів (у разі якщо закупівля цього
нафтопродукту (пально-мастильних матеріалів) не передбачена на інші цілі за
кодом 2210 „Предмети, матеріали, обладнання та інвентар”), торфу, вугілля,
природних енергетичних ресурсів (ядерна, гідравлічна, геотермальна енергія)
тощо. Також за цим кодом здійснюються видатки, пов'язані з їх завантаженням
та перевезенням.
|
Багато питань виникає
стосовно застосування нового класифікатора продукції та послуг ДК 016-2010. Він
набирає чинності та обов’язковий для застосування від 01 січня 2013 року.
Таблиця 2
Основні коди
ДК 016-97 та ДК 016-2010
щодо придбання
комунальних послуг
№ з/п
|
Комунальні послуги
|
Назва згідно
ДК 016-97
|
Назва згідно
ДК 016-2010
|
1
|
Оплата теплопостачання
|
40.30.1 послуги з постачання водяної пари і
гарячої води (виключно з холодоагентами)
|
35.30.1 пара та гаряча вода; постачання пари
та гарячої води
|
2
|
Оплата водопостачання
|
41.00.2 послуги з розподілу води
|
36.00.2 Обробляння та розподіляння води
трубопроводами
|
3
|
Оплата водовідведення
|
90.00.1 послуги з видалення рідких відходів
|
37.00.1 Послуги каналізаційні
|
4
|
Оплата електроенергії
|
40.10.3 послуги з постачання електроенергії
40.10.1 електрична енергія
|
35.11.1 Енергія електрична 35.12.1 Передавання електричної енергії
35.13.1 Розподіляння електричної енергії
35.14.1 Торгівля
електричною енергію
|
5
|
Оплата природного газу
|
11.10.2 газ природний
|
06.20.1 газ природний, скраплений або в
газоподібному стані
|
Отже, перейдемо до
розгляду видів комунальних послуг в залежності від їх функціонального
призначення.
Теплопостачання. Постачання пари та гарячої води здійснюється відповідно до Постанови Кабінету
Міністрів України від 3 жовтня 2007 р. N 1198 «Про затвердження
Правил користування тепловою енергією». Ці правила є обов'язкові для виконання
усіма теплопостачальними організаціями незалежно від форми власності,
споживачами, організаціями, що виконують проектування, пуск, налагодження та
експлуатацію обладнання для виробництва, транспортування, постачання та
використання теплової енергії. Користування тепловою енергією допускається лише
на підставі договору купівлі - продажу теплової енергії між споживачем і
теплопостачальною організацією, крім підприємств, що виробляють та
використовують теплову енергію для цілей власного виробництва. Договори
укладаються відповідно до типових договорів. Форми типових договорів
затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері теплопостачання.
Крім цього, теплопостачання здійснюється згідно з Постановою Кабінету
міністрів України від 21 липня 2005 р. N 630 «Про затвердження Правил надання
послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення
та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання
холодної та гарячої води і водовідведення».
Відповідно до
цього нормативно-правового акту централізоване опалення - послуга, спрямована на задоволення потреб
споживача у забезпеченні нормативної температури повітря у приміщеннях квартири
(будинку садибного типу), яка надається виконавцем з використанням
внутрішньобудинкових систем теплопостачання.
Електропостачання. Згідно з постановою КМУ від 26 липня 1999 р. N
1357 «Про затвердження Правил користування електричною енергією для населення» електрична
енергія (активна) - енергоносій, який виступає на ринку як товар, що
відрізняється від інших товарів особливими споживчими якостями та
фізико-технічними характеристиками (одночасність виробництва та споживання,
неможливість складування, повернення, переадресування), які визначають
необхідність регулювання та регламентації використання цього товару.
Спірним
питанням при визначенні предмету закупівлі на закупівлю електропостачання є
з’ясування до «товарів» або «послуг» вони відноситься. При цьому допоможе
визначення товару відповідно до п.п.30 ч.1 ст. 1 Закону. Товари - продукція,
об'єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби,
устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а
також послуги, пов'язані з поставкою товарів, якщо вартість таких послуг не
перевищує вартості самих товарів.
Таким чином, для того, щоб
визначитися чи Замовник придбаває «35.11.1 Енергію електричну» або «35.12.1
Передавання електричної енергії» потрібно ознайомитися з калькуляцією вартості
закупівлі. Якщо вартість послуг, пов'язаних з поставкою товарів не перевищує
вартості самих товарів, то потрібно придбавати «електричну енергію», як товар.
Водопостачання
та водовідведення. Питання надання цих послуг регулюються Постановою Кабінету міністрів України від 21 липня
2005 р. N 630 «Про затвердження Правил надання послуг з централізованого
опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору
про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води
і водовідведення».
Централізоване
водовідведення - послуга, спрямована на задоволення потреб споживача у
відведенні стічних вод, яка надається виконавцем з використанням
внутрішньобудинкових централізованих систем водовідведення.
Централізоване
постачання холодної та гарячої води - послуга, спрямована на задоволення потреб
споживача у холодній та гарячій воді, яка надається виконавцем з використанням
внутрішньобудинкових систем холодного та гарячого водопостачання.
Газ природний. Деякі замовники
помилково вважають, що їх стосується виключення, передбачене ч.3 ст. 2 Закону.
Іде мова про фразу: «Дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо
предметом закупівлі є природний газ; послуги з його транспортування
(у тому числі переміщення, фрахтування, страхування, зливу/наливу, інспекції
кількості та якості), розподілу, постачання, зберігання; фінансові інструменти,
операції з деривативами та управління ризиками, фінансові послуги, послуги
бірж, аукціонів, систем електронних торгів та інші послуги, що застосовуються в
міжнародній торговельній та фінансовій практиці під час закупівлі та реалізації
природного газу, закупівля яких здійснюється суб'єктом, уповноваженим Кабінетом
Міністрів України на формування ресурсу природного газу для споживачів України,
у тому числі для потреб населення». При цьому відповідно до Постанови Кабінету Міністрів
України від 27.12.2001 № 1729 “Про
забезпечення споживачів природним газом ” Національна акціонерна компанія
“Нафтогаз України” є уповноваженим суб’єктом з формування і розпорядження
ресурсами природного газу, що використовується для задоволення потреб
населення, релігійних організацій, установ та організацій, що фінансуються з
державного та місцевих бюджетів (в межах обсягів природного газу, що використовуються
як пальне для забезпечення горіння Вічного вогню). Тобто, це виключення
стосується лише Національної
акціонерної компанії “Нафтогаз України”. Слід зазначити, що істотні умови
договору встановлюються відповідно до Постанови
Національної комісії регулювання електроенергетики України від 22.09.2011 N
1580 «Про затвердження Типового договору на постачання природного газу за
регульованим тарифом».
Частіше за все
на ринку комунальних послуг відсутня конкуренція, адже постачальника цих послуг
є природні монополії. Відповідно до Закону України «Про природні монополії» природна
монополія - стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є
більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних
особливостей виробництва (у зв'язку з істотним зменшенням витрат виробництва на
одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що
виробляються суб'єктами природних монополій, не можуть бути замінені у
споживанні іншими товарами (послугами), у зв'язку з чим попит на цьому
товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит
на інші товари (послуги).
Згідно з п.2 ч.2 ст. 39
Закону у разі відсутності конкуренції (у тому числі з технічних причин) на
товари, роботи чи послуги, які можуть бути поставлені, виконані чи надані
тільки певним постачальником (виконавцем), за відсутності при цьому
альтернативи застосовується процедура закупівлі в одного учасника. На рис.1
зображені основні етапи проведення закупівлі в одного учасника щодо придбання
комунальних послуг.
Отже розглянемо етапи
проведення закупівлі в одного учасника щодо придбання комунальних послуг.
Процедура закупівлі
розпочинається з вирішення питання про необхідність її застосування,
оформлюється у вигляді протоколу. Форми цього протоколу законодавством не
передбачено. Після вирішення питання щодо необхідності застосування процедури
закупівлі в одного учасника Замовник відправляє запрошення Учаснику. У цьому
запрошенні зазначається технічні вимоги щодо предмету закупівлі. Слід
зазначити, що на сьогодні виключена обов’язковість необхідність надання
документів, що підтверджують кваліфікацію учасника відповідно до ст. 16 Закону
щодо закупівлі саме комунальних послуг. А саме у ч. 2 ст. 16 Закону зазначено,
що Замовник не встановлює кваліфікаційні критерії та не визначає перелік
документів, що підтверджують подану учасниками або учасниками попередньої кваліфікації
інформацію про відповідність їх таким критеріям у разі закупівлі нафти,
нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг з її передачі та розподілу,
централізованого постачання теплової енергії, послуг поштового зв’язку,
поштових марок та маркованих конвертів, телекомунікаційних послуг, у тому числі
з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання
та водовідведення, послуг з перевезення залізничним транспортом загального
користування. Особливу увагу слід звернути, на те, що до придбання газу
природного застосовуються загальні правила здійснення закупівлі в одного
учасника. Тобто, на цей предмет закупівлі Замовник повинен вимагати в учасника
підтвердження кваліфікаційних критеріїв відповідно до ст. 16 Закону.
У вказаному в запрошенні
місці та час відбувається засідання комітету з конкурсних торгів, на якому
повинен бути представник учасника. Під час засідання перевіряється наявність
всіх документів, що потрібні для підтвердження кваліфікації. Після цього
починаються переговори щодо узгодження договірної ціни.
Якщо Замовник та Учасник
дійшли згоди щодо встановлення договірної ціни у відповідності до ст.10 Закону
України «Про здійснення державних закупівель» наступним кроком в проведенні
торгів є публікація інформації про застосування закупівлі в одного учасника в
Інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель» та розміщення на
офіційному веб-порталі «Державні закупівлі України». Слід зазначити, що
публікація інформації повинна здійснюватися протягом трьох робочих днів з
моменту прийняття рішення про застосування процедури закупівлі в одного
учасника.
Одночасно із оприлюдненням
інформації про застосування цієї процедури замовник має надати законне
обґрунтування потреби у застосуванні процедури та оприлюднити його в офіційних
друкованому та електронному виданнях Уповноваженого органу.
Загальний строк для
визначення переможця процедури закупівлі в одного учасника не повинен
перевищувати п'яти днів з дня опублікування у державному офіційному друкованому
виданні з питань державних закупівель інформації про застосування процедури
закупівлі в одного учасника. Замовник акцептує пропозицію за результатами
застосування процедури закупівлі в одного учасника в день визначення переможця.
Повідомлення про акцепт пропозиції обов'язково безоплатно публікується в
державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель.
Відповідно до ст. 10 Закону повідомлення про акцепт повинно розміщуватися у ІБ
ВДЗ протягом 3 робочих днів.
Найважливішим кроком при
здійсненні будь-якої процедури закупівлі є укладання договору. При закупівлі
комунальних послуг, крім газу природного, замовник має право застосовувати
особливі строки укладання договору. Ці строки складають 5 робочих днів з дня
опублікування у державному офіційному друкованому виданні з питань державних
закупівель повідомлення про акцепт пропозиції за результатами застосування
процедури закупівлі в одного учасника.
Інформація про результати
процедури закупівлі в одного учасника публікується протягом семи днів з дня
укладення договору про закупівлю або прийняття рішення про відміну торгів чи
визнання їх такими, що не відбулися.
Підбиваючи підсумки
проведення процедури закупівлі в одного учасника, замовник складає звіт про
результати проведення процедури закупівлі, який розміщується на тому ж самому
веб-порталі.
Отже, сподіваємося що наша
стаття допоможе Замовникам торгів розібратися з деякими питаннями здійснення
процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, а саме з
проведенням закупівлі в одного учасника щодо придбання комунальних послуг. Ця
процедура на сьогодні торкнулася майже всіх бюджетних організацій, адже
щомісяця тарифи монополістів все більш стрімко підвищуються.
Самусь Світлана
Комментариев нет:
Отправить комментарий