Це також не привід для паніки! При кожній з перевірок потрібно бути як морально так і фізично бути готовими. Сьогодні пропонуємо розглянути перевірки, які здійснює прокуратура у застосуванні у сфері державних закупівель, і не тільки.Діяльність працівників прокуратури, як відомо регулюється Законом України «Про прокуратуру» №1789-XII від від 05.11.1991 року.
Останню редакцію цього нормативно-правового акту наші читачі можуть знайти за адресою у мережі Інтернет: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/1789-12. Згідно з цим законом основним завданням працівників прокуратури – є здійснення нагляду за додержанням і належним застосуванням законів. У ракурсі здійснення прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право:• у разі пред’явлення службового посвідчення входити без обмежень у приміщення державних органів влади та органів самоврядування, підприємств, установ і організацій тощо, без особливих перепусток, якщо такі запроваджено;• мати доступ до всіх документів та матеріалів, необхідних для проведення перевірки, в тому числі до відомостей, що становлять комерційну таємницю або мають конфіденційну інформацію;• у письмовому вигляді вимагати подання в прокуратуру для перевірки документи, перераховані в попередньому пункті, в тому числі довідки стосовно операцій і рахунків юридичних осіб та організацій;• вимагати для перевірки рішення, розпорядження, інструкції, накази та інші акти і документи;• вимагати від керівників та колегіальних органів проведення перевірок, ревізій діяльності підпорядкованих і підконтрольних підприємств, організацій, установ незалежно від форм власності та виду діяльності, а також виділення спеціалістів для проведення перевірок і експертиз;• викликати посадових осіб і громадян, вимагати від них усні та письмові пояснення щодо порушень закону.Підставою для проведення прокурорської перевірки може бути скарга, заява чи інше повідомлення про порушення закону. Крім того, за наявності підстав прокурор може здійснювати перевірки з власної ініціативи. Щоправда, закон не конкретизує, що саме означає поняття «підстави». Для офіційного візиту на підприємство прокурору достатньо мати службове посвідчення. Треба відзначити, що працівники прокуратури здійснюють нагляд за дотриманням законодавства. Перевірка господарської діяльності підприємства не входить в сферу компетенції цих посадових осіб. Такі особи також не вправі втручатися в господарську діяльність, якщо вона не суперечить чинному законодавству.Стосовно сфери державних закупівель прокурорські перевірки, навіть при наявності відповідних порушень держзакупівельного законодавства, мають певні обмеження. Тобто представники прокуратури не є всемогутніми. На виконання вимог п. 2 ст. 14 настійно просимо протягом всього процесу здійснення процедури за купівлі забезпечувати конфіденційність інформації, наданої учасниками (протокол розкриття, протокол допуску до оцінки, протокол оцінки, пропозиції конкурсних торгів учасників). Дана інформація надається комітетом з конкурсних торгів виключно Уповноваженому органу, органам, що здійснюють державне регулювання та контроль у сфері закупівель, органу оскарження та суду. У цей перелік не входять, як Ви вже помітили, органи прокуратури, ВБЕЗ та інші перевіряючи, контролюючі органи, крім зазначених, які можуть навідатися до Вас у гості з перевіркою.Проте, всі інші документи, які стосуються та підтверджують наявність порушення та недотримання норм Закону України «Про здійснення державних закупівель» потрібно буде надати для перевірки. Це стосується рішень, розпоряджень, інструкцій, наказів та інших актів і документів замовника. Крім цього, прокурор може одержувати інформацію про стан законності і заходи щодо її забезпечення, вимагати від керівників проведення перевірок, ревізій діяльності підпорядкованих і підконтрольних підприємств, установ, організацій та інших структур незалежно від форм власності, а також виділення спеціалістів для проведення перевірок, відомчих і позавідомчих експертиз, викликати посадових осіб і громадян, вимагати від них усних або письмових пояснень щодо порушень закону.Якщо порушення закону (увага! мова йде тільки про закони) матиме місце, прокурор має право здійснювати такі дії:- опротестовувати рішення і дії посадових осіб;- у встановленому законом порядку починати досудове розслідування, порушувати дисциплінарне провадження або провадження про адміністративне правопорушення, передавати матеріали на розгляд громадських організацій;- давати приписи про усунення очевидних порушень закону;- вносити подання до державних органів, громадських організацій і посадовим особам про усунення порушень закону та умов, що їм сприяли;- звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.У результаті цих повноважень прокурор може оформити такі документи, як протест або припис.Протягом 10 календарних днів замовник торгів має право розглянути протест і повідомити прокурора про результати такого розгляду. У разі якщо Ви цього не зробите або якщо відхилите протест, прокурор може звернутися до суду з клопотанням про визнання вашого рішення недійсним.Письмовий припис про усунення порушень закону вноситься прокурором, його заступником органу чи посадовій особі, які допустили порушення, або вищестоящому у порядку підпорядкованості органу чи посадовій особі, які правомочні усунути порушення.Письмовий припис вноситься у випадках, коли порушення закону має очевидний характер і може завдати істотної шкоди інтересам держави, підприємства, установи, організації, а також громадянам, якщо не буде негайно усунуто. Припис підлягає негайному виконанню, про що повідомляється прокурору.Орган чи посадова особа можуть оскаржити припис вищестоящому прокурору, який зобов'язаний розглянути скаргу протягом десяти днів, або до суду.Якщо Ви не згодні зі змістом припису, то можете оскаржити його у вищій прокурора, який повинен розглянути вашу заяву протягом 10 днів;Зверніть увагу на те, що посадові особи зобов'язані з'явитися за викликом прокурора (письмовий чи усний) і надавати пояснення з обставин, виявлених прокурорською перевіркою.Якщо Ви отримали повістку, то під час перебування в прокуратурі не забудьте попросити, щоб у цьому документі вам поставили відповідні позначки і підпис та печатку. А якщо вас викликали по телефонному дзвінку, попросіть прокурора вже на місці надати вам повістку з відповідними відмітками та печаткою. Такий документ потрібен вам для того, щоб підтвердити ваше перебування в прокуратурі. Наприклад, повістка є підставою для нарахування вам заробітної плати за той день, на який було призначено виклик до прокуратури. Документи, що становлять комерційну таємницю (наприклад, відомості про рух коштів на рахунках підприємства), від вас мають право вимагати тільки в письмовій формі.У відповідності зі статтею 19 Закону про прокуратуру перевірка виконання законів здійснюється за заявами та іншими повідомленнями про порушення законності, що вимагають прокурорського реагування, а за наявності приводів - також з власної ініціативи прокурора. Ініціатива прокурора для проведення перевірки може бути обумовлена наявністю даних про порушення закону, ними, зокрема, можуть бути матеріали кримінальних справ, цивільних господарських справ і т. д. До підстав для перевірки також відносяться матеріали контролюючих правоохоронних органів, які містять дані про наявність ознак злочину. Іншими словами, прийти з перевіркою співробітник прокуратури може тільки на підставі скарги, заяви та іншої інформації, що надходить до прокуратури, про нібито вчинених на підприємстві порушеннях законів та правопорядку. На цій же підставі особу може бути викликано до прокурора або направлено письмовий запит.Найчастішою підставою для прокурорської перевірки є інформація у формі заяви, скарги, що надійшла в прокуратуру. Вимагати підтвердження права на таку перевірку від органів прокуратури безперспективно. Логічніше тут буде з'ясувати коло питань, які цікавлять перевіряючих, що, відповідно, окреслить і коло документів, що їх цікавлять. Адже скарга - річ конкретна, а для спростування або підтвердження зазначених в ній фактів потрібні цілком конкретні документи, свідчення і т. п.Як бачимо, підстави для проведення перевірок ще більш великі, ніж права співробітників прокуратури. Протистояти цьому буде нелегко, але певні зачіпки все ж є. У вже згадуваній статті 19 Закону про прокуратуру зазначена одна важливе, і чи не єдина, примітка, яку слід взяти на озброєння: «Прокуратура не підміняє органи відомчого управління та контролю і не втручається у господарську діяльність, якщо така діяльність не суперечить чинному законодавству». Це надає деяке послаблення замовникам торгів, адже Законом №2289-VI чітко встановлюється коло таких органів – органів контролю в сфері державних закупівель. Тому, якщо це можливо, зберігайте спокій, намагайтеся чинити на підставі законів та в жодному разі не втрачайте пильність. І хоча словосполучення «прокурорська перевірка» звучить страхітливо, проте, якщо з розумом та кмітливістю підійти до цієї проблеми… Проблем може і не бути. Маргарита Маслова
Останню редакцію цього нормативно-правового акту наші читачі можуть знайти за адресою у мережі Інтернет: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/1789-12. Згідно з цим законом основним завданням працівників прокуратури – є здійснення нагляду за додержанням і належним застосуванням законів. У ракурсі здійснення прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право:• у разі пред’явлення службового посвідчення входити без обмежень у приміщення державних органів влади та органів самоврядування, підприємств, установ і організацій тощо, без особливих перепусток, якщо такі запроваджено;• мати доступ до всіх документів та матеріалів, необхідних для проведення перевірки, в тому числі до відомостей, що становлять комерційну таємницю або мають конфіденційну інформацію;• у письмовому вигляді вимагати подання в прокуратуру для перевірки документи, перераховані в попередньому пункті, в тому числі довідки стосовно операцій і рахунків юридичних осіб та організацій;• вимагати для перевірки рішення, розпорядження, інструкції, накази та інші акти і документи;• вимагати від керівників та колегіальних органів проведення перевірок, ревізій діяльності підпорядкованих і підконтрольних підприємств, організацій, установ незалежно від форм власності та виду діяльності, а також виділення спеціалістів для проведення перевірок і експертиз;• викликати посадових осіб і громадян, вимагати від них усні та письмові пояснення щодо порушень закону.Підставою для проведення прокурорської перевірки може бути скарга, заява чи інше повідомлення про порушення закону. Крім того, за наявності підстав прокурор може здійснювати перевірки з власної ініціативи. Щоправда, закон не конкретизує, що саме означає поняття «підстави». Для офіційного візиту на підприємство прокурору достатньо мати службове посвідчення. Треба відзначити, що працівники прокуратури здійснюють нагляд за дотриманням законодавства. Перевірка господарської діяльності підприємства не входить в сферу компетенції цих посадових осіб. Такі особи також не вправі втручатися в господарську діяльність, якщо вона не суперечить чинному законодавству.Стосовно сфери державних закупівель прокурорські перевірки, навіть при наявності відповідних порушень держзакупівельного законодавства, мають певні обмеження. Тобто представники прокуратури не є всемогутніми. На виконання вимог п. 2 ст. 14 настійно просимо протягом всього процесу здійснення процедури за купівлі забезпечувати конфіденційність інформації, наданої учасниками (протокол розкриття, протокол допуску до оцінки, протокол оцінки, пропозиції конкурсних торгів учасників). Дана інформація надається комітетом з конкурсних торгів виключно Уповноваженому органу, органам, що здійснюють державне регулювання та контроль у сфері закупівель, органу оскарження та суду. У цей перелік не входять, як Ви вже помітили, органи прокуратури, ВБЕЗ та інші перевіряючи, контролюючі органи, крім зазначених, які можуть навідатися до Вас у гості з перевіркою.Проте, всі інші документи, які стосуються та підтверджують наявність порушення та недотримання норм Закону України «Про здійснення державних закупівель» потрібно буде надати для перевірки. Це стосується рішень, розпоряджень, інструкцій, наказів та інших актів і документів замовника. Крім цього, прокурор може одержувати інформацію про стан законності і заходи щодо її забезпечення, вимагати від керівників проведення перевірок, ревізій діяльності підпорядкованих і підконтрольних підприємств, установ, організацій та інших структур незалежно від форм власності, а також виділення спеціалістів для проведення перевірок, відомчих і позавідомчих експертиз, викликати посадових осіб і громадян, вимагати від них усних або письмових пояснень щодо порушень закону.Якщо порушення закону (увага! мова йде тільки про закони) матиме місце, прокурор має право здійснювати такі дії:- опротестовувати рішення і дії посадових осіб;- у встановленому законом порядку починати досудове розслідування, порушувати дисциплінарне провадження або провадження про адміністративне правопорушення, передавати матеріали на розгляд громадських організацій;- давати приписи про усунення очевидних порушень закону;- вносити подання до державних органів, громадських організацій і посадовим особам про усунення порушень закону та умов, що їм сприяли;- звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.У результаті цих повноважень прокурор може оформити такі документи, як протест або припис.Протягом 10 календарних днів замовник торгів має право розглянути протест і повідомити прокурора про результати такого розгляду. У разі якщо Ви цього не зробите або якщо відхилите протест, прокурор може звернутися до суду з клопотанням про визнання вашого рішення недійсним.Письмовий припис про усунення порушень закону вноситься прокурором, його заступником органу чи посадовій особі, які допустили порушення, або вищестоящому у порядку підпорядкованості органу чи посадовій особі, які правомочні усунути порушення.Письмовий припис вноситься у випадках, коли порушення закону має очевидний характер і може завдати істотної шкоди інтересам держави, підприємства, установи, організації, а також громадянам, якщо не буде негайно усунуто. Припис підлягає негайному виконанню, про що повідомляється прокурору.Орган чи посадова особа можуть оскаржити припис вищестоящому прокурору, який зобов'язаний розглянути скаргу протягом десяти днів, або до суду.Якщо Ви не згодні зі змістом припису, то можете оскаржити його у вищій прокурора, який повинен розглянути вашу заяву протягом 10 днів;Зверніть увагу на те, що посадові особи зобов'язані з'явитися за викликом прокурора (письмовий чи усний) і надавати пояснення з обставин, виявлених прокурорською перевіркою.Якщо Ви отримали повістку, то під час перебування в прокуратурі не забудьте попросити, щоб у цьому документі вам поставили відповідні позначки і підпис та печатку. А якщо вас викликали по телефонному дзвінку, попросіть прокурора вже на місці надати вам повістку з відповідними відмітками та печаткою. Такий документ потрібен вам для того, щоб підтвердити ваше перебування в прокуратурі. Наприклад, повістка є підставою для нарахування вам заробітної плати за той день, на який було призначено виклик до прокуратури. Документи, що становлять комерційну таємницю (наприклад, відомості про рух коштів на рахунках підприємства), від вас мають право вимагати тільки в письмовій формі.У відповідності зі статтею 19 Закону про прокуратуру перевірка виконання законів здійснюється за заявами та іншими повідомленнями про порушення законності, що вимагають прокурорського реагування, а за наявності приводів - також з власної ініціативи прокурора. Ініціатива прокурора для проведення перевірки може бути обумовлена наявністю даних про порушення закону, ними, зокрема, можуть бути матеріали кримінальних справ, цивільних господарських справ і т. д. До підстав для перевірки також відносяться матеріали контролюючих правоохоронних органів, які містять дані про наявність ознак злочину. Іншими словами, прийти з перевіркою співробітник прокуратури може тільки на підставі скарги, заяви та іншої інформації, що надходить до прокуратури, про нібито вчинених на підприємстві порушеннях законів та правопорядку. На цій же підставі особу може бути викликано до прокурора або направлено письмовий запит.Найчастішою підставою для прокурорської перевірки є інформація у формі заяви, скарги, що надійшла в прокуратуру. Вимагати підтвердження права на таку перевірку від органів прокуратури безперспективно. Логічніше тут буде з'ясувати коло питань, які цікавлять перевіряючих, що, відповідно, окреслить і коло документів, що їх цікавлять. Адже скарга - річ конкретна, а для спростування або підтвердження зазначених в ній фактів потрібні цілком конкретні документи, свідчення і т. п.Як бачимо, підстави для проведення перевірок ще більш великі, ніж права співробітників прокуратури. Протистояти цьому буде нелегко, але певні зачіпки все ж є. У вже згадуваній статті 19 Закону про прокуратуру зазначена одна важливе, і чи не єдина, примітка, яку слід взяти на озброєння: «Прокуратура не підміняє органи відомчого управління та контролю і не втручається у господарську діяльність, якщо така діяльність не суперечить чинному законодавству». Це надає деяке послаблення замовникам торгів, адже Законом №2289-VI чітко встановлюється коло таких органів – органів контролю в сфері державних закупівель. Тому, якщо це можливо, зберігайте спокій, намагайтеся чинити на підставі законів та в жодному разі не втрачайте пильність. І хоча словосполучення «прокурорська перевірка» звучить страхітливо, проте, якщо з розумом та кмітливістю підійти до цієї проблеми… Проблем може і не бути. Маргарита Маслова
Комментариев нет:
Отправить комментарий