понедельник, 17 июня 2013 г.

Особливості проведення поточного та капітального ремонту.


Наприкінці року величезне значення набувають торги з поточного і капітального ремонту, зведення будівель і споруд, прокладання комунікацій та реконструкції, адже саме в цей час на капітальні видатки надаються додаткові кошти у вигляді субвенцій та інших надходжень. Саме цієї категорії належить першість серед конкурсних торгів, що проводяться на даний час в Україні, оскільки, як правило, очікувана вартість на закупівлю будівництва достатньо висока.  Пошук підрядних організацій шляхом проведення конкурсних торгів, допомагає їх замовникам економити кошти і знаходити оптимальні шляхи реалізації своїх проектів.


Перш за все слід звернути увагу на відмінності між капітальним та поточним ремонтом. Міністерством регіонального розвитку та будівництва України у листі від 15 липня 2009 р. № 9/9-1056 було надано роз’яснення, а саме:
- капітальний ремонт будівлі — це комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає заміну, відновлювання та модернізацію конструкцій і обладнання будівель у зв’язку з їх фізичною зношеністю та руйнуванням, поліпшення експлуатаційних показників, а також поліпшення планування будівлі і благоустрою території без зміни будівельних габаритів об’єкта. Капітальний ремонт передбачає призупинення на час виконання робіт експлуатації будівлі в цілому або її частин (за умови їх автономності).
- поточний ремонт — це комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає систематичне та своєчасне підтримання експлуатаційних якостей та попередження передчасного зносу конструкцій та інженерного обладнання.
Водночас у листі зазначено, що коли будівля в цілому не підлягає капітальному ремонту, комплекс робіт поточного ремонту може враховувати окремі роботи, які класифікуються як такі, що належать до капітального ремонту (крім робіт, які передбачають заміну та модернізацію конструктивних елементів будівлі).
Першим етапом здійснення поточного та капітального ремонту за державні кошти є етап планування. Яким же чином бухгалтеру слід планувати такого роду видатки. Міністерство фінансів України у листі від 21.09.2011 р. № 31-08420-06-25 надало роз’яснення деяких норм Бюджетного кодексу України щодо планування капітальних видатків.
У листі зазначено, що згідно з БКУ до витрат бюджету розвитку належать капітальні видатки, включаючи капітальні трансферти іншим бюджетам (крім капітальних видатків, що здійснюються за рахунок надходжень спеціального фонду згідно з п.п. 2–15 ч. 2 ст. 69 БКУ). З урахуванням зазначеного за загальним фондом місцевого бюджету капітальні видатки не можуть бути заплановані.
Таким чином, у випадку планування для бюджетних установ капітальних видатків, пов’язаних із утриманням бюджетних установ (капітальний ремонт приміщень, придбання обладнання і предметів довгострокового користування), вони повинні передбачатися у кошторисах за спеціальним фондом. Фінансування таких видатків здійснюється за рахунок надходжень бюджету розвитку, визначених ч. 1 ст 71 БКУ. Видатки спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення, яке дає право проводити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету.
Тобто за рахунок надходжень спеціального фонду можуть здійснюватись як капітальні, так і поточні видатки, за винятком надходжень бюджету розвитку, які спрямовуються виключно на фінансування капітальних видатків (джерело - http://ukr.buhgalter.com.ua/news/details/190125/).
Виходячи з визначень, які приведені у ч.1 ст.1 Закону України «Про здійснення державних закупівель», здійснення поточного ремонту відноситься до «послуг», капітальний ремонт відноситься до «робіт».
Як же визначити предмет закупівлі послуг та робіт з ремонту? Відповідно до п.п. 2.2 Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого Наказом Міністерства економіки України від 26.07.2010 N 921 під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за об'єктами будівництва на основі Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 27.08.2000 N 174  (в редакції наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 17.06.2003 N 85).
Згідно з п.п. 3.1 цього ж Порядку визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником відповідно до пункту 26 частини першої статті 1 Закону України "Про здійснення державних закупівель" за об'єктами будівництва та з урахуванням Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 27.08.2000 N 174 (в редакції наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 17.06.2003 N 85, а також Відомчих будівельних норм ВБН Г.1-218-182:2006 "Класифікація робіт з ремонтів автомобільних доріг загального користування", затверджених рішенням колегії Державної служби автомобільних доріг України від 10.04.2006 N 16.
Відпвідно до п.п. 2.1.1 Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 27.08.2000 N 174 (в редакції наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 17.06.2003 N 85 об'єктом будівництва  є кожна відокремлена будівля (виробничий корпус або цех, склад, житловий будинок тощо) або споруда (міст, тунель, платформа тощо)  з усіма  улаштуваннями (галереями, естакадами  тощо), устаткуванням, меблями, інвентарем,  підсобними та допоміжними пристроями,  що належать до неї, а  також, за  необхідності, з інженерними мережами,  які прилягають до неї. На  будівництво об'єкта  має бути складений окремий  проект і кошторис або  кошторисний розрахунок  (об'єктний кошторис або  об'єктний кошторисний розрахунок).
При будівництві підприємств,  виробничих або  житлово-цивільних комплексів окремими  об'єктами,  що входять  до  складу  будови, є  зовнішні мережі  з обслуговувальними   та  допоміжними   спорудами  на   них  (водопостачання, каналізація,  теплофікація, газифікація,  енергопостачання  тощо), під'їзні колії,   внутрішньозаводські    або   внутрішньоквартальні   дороги,   інші загальномайданчикові роботи.
Якщо на  будівельному майданчику  за проектом зводиться  тільки один об'єкт основного  призначення, без  будівництва  підсобних та  допоміжних об'єктів (наприклад:  у  промисловості  -  будівля цеху  основного  призначення;  на транспорті - будівля залізничного вокзалу; у житлово-цивільному будівництві -  житловий  будинок,  театр,  будинок  школи  тощо),  то  поняття  об'єкта будівництва збігається з поняттям будови.
Приклад № 1: Замовнику потрібно здійснити капітальний ремонт будівлі дитячого садка та гаражу, який знаходиться на майданчику біля будівлі. Згідно з правилами ДБН предмет закупівлі слід визначити, як «капітальний ремонт дитячого садка за адресою Київська обл., сел. Веселе, вул. Леніна, 5» або «капітальний ремонт Дошкільного навчального закладу «Ластівка». При цьому, і будівля дитячого садка, і гаражу відносяться до одного предмету закупівлі.
Приклад № 2: Замовнику потрібно провести процедуру закупівлі щодо газифікації села Веселе. У цьому випадку об’єктом будівництва буде виступати газопровід по всьому селу. При цьому предмет закупівлі буде звучати, як «будівництво газопроводу в сел. Веселе».
Після визначення предмету закупівлі необхідно визначитися з процедурою, яку доцільно провести у відповідності до Закону України «Про здійснення державних закупівель». У табличці зазначені процедури, які на сьогодні можливо провести щодо здійснення поточного та капітального ремонту.
Таблиця 1
Порівняльна таблиця переваг та недоліків здійснення процедур закупівель

Обмеження
Переваги
Недоліки
Відкриті торги
У будь-якому випадку здійснення закупівлі
- основна процедура;
- найконкурентніша процедура;
- можливість об’єктивної оцінки пропозицій.
- тривалі строки проведення процедури (приблизно 2,5 місяці).
Запит цінових пропозицій
- застосовується тільки при закупівлі послуг (тобто щодо поточного ремонту)
- для товарів і послуг, для яких існує постійно діючий ринок,
- за умови, що вартість не перевищує 200 тисяч гривень.
- швидкість проведення процедури;
- ненавантажений документообіг (менше «паперової роботи»).
- неможливість перевірки на відповідність кваліфікаційним критеріям;
- один критерій оцінки – ціна.
Попередня кваліфікація
- застосовується у разі необхідності попереднього визначення кваліфікаційної відповідності, фінансово-економічного стану та технічних і організаційних можливостей учасника
- дає можливість досконально дослідити відповідність учасника кваліфікаційним критеріям;
- можливість допущення до другого етапу тільки тих учасників, які допущені за результатами першого етапу.
- тривалі строки проведення процедури;
- є неузгодженості стосовно механізму проведення процедури, зокрема, як проводити другий етап цих торгів.
Двоступеневі торги
- замовник не може визначити необхідні технічні, якісні характеристики (специфікації) товарів (робіт) або визначити вид послуг та якщо для прийняття оптимального рішення про закупівлю необхідно провести попередні переговори з учасниками;
- предметом закупівлі є здійснення наукових досліджень, експериментів або розробок, виконання дослідно-конструкторських, будівельних робіт.
- можливість скористатися допомогою учасників для складання технічного завдання;
- можливість проведення переговорів з будь-ким з учасників для визначення переваг та недоліків у пропозиціях.
- тривалі строки проведення процедури;
- загроза розцінювання переговорів з учасниками як змову або інші корупційні діяння. 
Закупівля в одного учасника
- відсутності конкуренції (у тому числі з технічних причин) на товари, роботи чи послуги, які можуть бути поставлені, виконані чи надані тільки певним постачальником (виконавцем), за відсутності при цьому альтернативи;
- нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв'язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, які унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення процедур конкурсних торгів, зокрема пов'язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, а також наданням у встановленому порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам;
- якщо замовником було двічі відмінено процедуру закупівлі через відсутність достатньої кількості учасників;
- необхідності проведення додаткових будівельних робіт, не включених у початковий проект, але які стали через непередбачувані обставини необхідними для виконання проекту за умови, що договір буде укладено з попереднім виконавцем цих робіт, якщо такі роботи технічно чи економічно пов'язані з головним договором.
- швидкість проведення процедури (найкоротші терміни).
- відповідальність за вибір умови застосування лягає на Замовника;
- неконкурентна процедура закупівлі.
Реверсивний аукціон
На сьогодні практики щодо проведення цієї процедури немає.



Обравши процедуру закупівлю Замовник може затверджувати річний план та оголошувати про початок проведення процедури. Які ж особливості складання документації конкурсних торгів на поточний та капітальний ремонт?
По-перше, слід ретельно розробити технічне завдання. Рекомендуємо складати завдання вигляді таблички. Приклад зображений в табл. 2. Оскільки на кожний об’єкт будівництва повинен бути складений окремий кошторисний розрахунок, у вимогах документації замовнику слід прописати необхідність надання розрахунку договірної ціни у відповідності до Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 27.08.2000 N 174 (в редакції наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 17.06.2003 N 85).
Таблиця 2
Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі
№ п/п
Найменування
Одиниця виміру
Кількість
1
2
3
4

Коридор 1-го поверху


1
Зняття лиштв
м
96,0
2
Зняття дверних полотен
м2
22,7
3
Демонтаж дверних коробок в кам'яних стінах з відбиттям штукатурки в укосах
шт
11,0
4
Відбиття штукатурки по цеглі і бетону зі стін, площа відбиття в одному місці більше 5 м2
м2
160,0
5
Установка дверних блоків в зовнішніх і внутрішніх дверних отворах в перегородках і дерев'яних нерублених стінах, площа прорізу до 3 м2
м2
16,0
6
Установка дверних блоків в зовнішніх і внутрішніх дверних отворах в перегородках і дерев'яних нерублених стінах, площа прорізу більше 3 м2
м2
6,7
7
Покращена забарвлення колером масляним розбіленим заповнень дверних прорізів по дереву
м2
47,67
8
Устpойство каpкасов для констpукции стель металевих
м2
60,0
9
Облицювання каpкасов стель плитами армстронг
м2
60,0
10
Прокладка кабелю в металорукаві, перетин дроту до 6 мм2
м
45,0
11
Монтаж світильників для люмінесцентних ламп, що встановлюються в підвісних стелях, кількість ламп до 4 шт
шт
8,0
12
Покращена штукатурка поверхонь стін усередині будівлі цементно-вапняним або цементним розчином по каменю і бетону
м2
160,0
13
Пристрій плінтусів полівінілхлоридних
м
27,0
14
Приготування цементно-вапняного розчину 1:1:6 вручну
м3
2,992
15
Навантаження сміття вручну
 т
8,67
16
Перевезення будівельного сміття до 20 км (без урахування вартості вантажних робіт)
т
8,67

Опалення


1
Демонтаж трубопроводів опалення із сталевих водогазопровідних неоцинкованих труб діаметром 20 мм (Демонтаж)
м
211,0
2
Демонтаж радіаторів масою до 80 кг
шт
41,0
3
Установка опалювальних радіаторів сталевих
кВт
69,29
4
Врізка в діючі внутрішні мережі трубопроводів опалення діаметром 15 мм
шт
1,0
5
Підключення нових ділянок трубопроводу до існуючих мереж опалення діаметром 15 мм
 шт
61,0
6
Прокладка трубопроводів із напірних поліетиленових труб діаметром 25 мм
м
211,0

По-друге, у документації Замовником зазначаються кваліфікаційні критерії до учасників відповідно до статті 16, а також вимоги, встановлені статтею 17 Закону, та інформацію про спосіб документального підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям та вимогам згідно із законодавством. В таблиці № 3 вказані приклади документального підтвердження кваліфікаційним вимогам.
Таблиця 3
Кваліфікаційні критерії (ст. 16)
Документальне підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям
Примітка
1. Наявність обладнання та матеріально-технічної бази
1.1. Довідка у довільній формі, що містить опис технічних можливостей підприємства Учасника.
Ця довідка містить ознайомлювальний характер.
1.2. Перелік основних засобів, що знаходяться на балансі Учасника, які будуть залучатися до виконання предмету закупівлі.
* 1.2. Перелік основних засобів, що знаходяться на балансі Учасника, які будуть залучатися до виконання предмету закупівлі, а саме:
- екскаватор – 1 шт,
- підйомний кран – 1 шт,
- зварювальні апарати – 10 шт.
1.3. Документи, які підтверджують право власності або взяття в оренду основних засобів, що будуть залучатися до виконання робіт або надання послуг.
Дана довідка вказує на наявність основних засобів для виконання робіт. * Можна зазначити обов’язковий перелік основних засобів, які знаходяться у власності або взяті в оренду. Учасник повинен надати документи, які підтверджують власність або договори оренди.
2.  Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід
2.1. Довідка у довільній формі, що містить інформацію  про персонал підприємства Учасника з зазначенням кількості, рівня освіти, досвіду, кваліфікації.
Ця довідка містить ознайомлювальний характер. В ній обов’язково повинна бути вказана наступна інформація: кількість, рівень освіти, досвід, кваліфікація.
2.2. Копії звітів з праці (№ 1-ПВ) Учасника за 2011 рік та останній звітній період. Вимога встановлюється для Учасників торгів – юридичних осіб, визначених за переліком органів державної статистики.
Ця форма звітності складається тільки для Учасників торгів – юридичних осіб, визначених за переліком органів державної статистики. Якщо учасник не визначений органами статистики, то він повинен надати довідку в довільній формі з поясненнями.
 3. Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів
3.1.  Інформація в довільній формі про виконання Учасником аналогічних договорів, предметом яких є послуги з поточного ремонту (або роботи з капітального ремонту) за 2010 - 2012 роки (не менше трьох) з зазначенням назви, адреси цих Замовників, яким виконувалися роботи, з наданням копій цих договорів.
Ця довідка допомагає перевірити досвід виконання аналогічних договорів. Копії договорів підтверджують укладання аналогічних договорів. Проте, слід зауважити, що виконання цих договорів копії не підтверджують. Для підтвердження виконання аналогічних договорів Замовник може вимагати надання копій актів виконаних робіт та інших документів.
3.2. Не менше трьох оригіналів листів-відгуків
про виконання Учасником аналогічних договорів, предметом яких є роботи згідно предмету закупівлі у 2010-2012 роках.
Ця вимога допомагає перевірити досвід виконання аналогічних договорів
4. Наявність фінансової спроможності
4.1. Копії балансу Учасника (форма № 1) за 2011 рік та останній звітній період*.
 4.2. Копії звіту про фінансові результати Учасника (форма № 2) за 2011 рік та останній звітній період*.
4.3. Копія звіту про рух грошових коштів Учасника за 2011 рік.*
*у разі, якщо учасник торгів є юридична чи фізична  особа, яка відповідно до норм чинного законодавства не  складає  документи, зазначені у п.4 кваліфікаційних критеріїв, такий учасник подає у складі пропозиції конкурсних торгів копії тих документів, які є документами фінансової звітності для нього.
4.4. Довідка з обслуговуючого банку про відсутність (наявність) у Учасника  заборгованості за кредитами строком не раніше дня публікації оголошення про проведення цих відкритих торгів  або більш пізню дату.
Перелік документів, що мають підтверджувати наявність фінансової спроможності визначений статтею 16 Закону. Їх Замовник повинен вимагати в обов’язковому порядку.

Крім підтвердження кваліфікаційних критеріїв Замовник повинен прописати у документації підтвердження відсутності підстав у відмові в торгах згідно зі ст. 17 Закону.
Документація конкурсних торгів відповідно до статті 22 Закону повинна містити проект договору або основні умови, які обов'язково будуть включені до договору про закупівлю.
У відповідності до Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2005 р. N 668 за договором підряду підрядник зобов'язується за завданням замовника на свій ризик виконати та здати йому в установлений договором підряду строк закінчені роботи (об'єкт будівництва), а замовник зобов'язується надати підряднику будівельний майданчик (фронт робіт), передати дозвільну документацію, а також затверджену в установленому порядку проектну документацію (у разі, коли цей обов'язок повністю або частково не покладено на підрядника), прийняти від підрядника закінчені роботи (об'єкт будівництва) та оплатити їх.
Договір підряду укладається у письмовій формі. Істотними умовами договору підряду є: найменування та реквізити сторін; місце і дата укладення договору підряду; предмет договору підряду; договірна ціна; строки початку та закінчення робіт (будівництва об'єкта);
права та обов'язки сторін; порядок забезпечення виконання зобов'язань за договором підряду; умови страхування ризиків випадкового знищення або пошкодження об'єкта будівництва; порядок забезпечення робіт проектною документацією, ресурсами та послугами; порядок залучення субпідрядників; вимоги до організації робіт; порядок здійснення замовником контролю за якістю ресурсів; умови здійснення авторського та технічного нагляду за виконанням робіт;  джерела та порядок фінансування робіт (будівництва об'єкта); порядок розрахунків за виконані роботи;  порядок здачі-приймання закінчених робіт (об'єкта будівництва); гарантійні строки якості закінчених робіт (експлуатації об'єкта будівництва), порядок усунення недоліків; відповідальність сторін за порушення умов договору підряду; порядок врегулювання спорів;  порядок внесення змін до договору підряду та його розірвання.
Особливу увагу слід звернути на можливість встановлення забезпечення пропозиції конкурсних торгів. Для робіт розмір забезпечення не може перевищувати 1% від очікуваної вартості закупівлі, у випадку закупівлі послуг – не більше 5%.
Наприкінці хотілося б додати, що придбання робіт з капітального ремонту та послуг з поточного ремонту є складним процесом. Слід ретельно відноситися до складання документації конкурсних торгів або підтвердження умов застосування інших видів процедур.

Самусь Світлана


   







Комментариев нет: